Bodø-arkitekten Unni: Valgte Mustang Mach-E fordi den ser best ut!

Roboten er utviklet av Ford, og er den første av flere som skal tas i bruk på Fords fabrikker i Europa.
Kallenavnet Survival har roboten fått for sin unike evne til å tilpasse seg miljøet den jobber i. Den selvkjørende roboten har som oppgave å levere reservedeler der det er behov for det rundt på Fords store bilfabrikker.Her unngår Survival - helt på egen hånd - å komme borti plutselige hindringer, og den forandrer rute om noe skulle være i veien.
- Vi har programmert den til å lære seg hele gulvarealet i fabrikken. Sammen med de innebygde sensorene trenger den derfor ingen ekstern hjelp for å bevege seg rundt på egen hånd. I begynnelsen reagerte de ansatte som om det var noe fra en science fiction-film som passerte. Nå fortsetter de bare med jobben sin fordi de vet at roboten er smart nok til komme seg rundt dem, sier sjefsingeniør ved Fords fabrikk i Valencia i Spania, García Magraner. Det er her roboten først blir testet.
Survival kjører rundt i fabrikklokalene, full av reservedeler og sveiseutstyr. Tilgangen på dette er helt avgjørende for å holde produksjonen av Ford Kuga, Mondeo og S-MAX i gang. Den tidkrevende og ensformige oppgaven var tidligere utført av ansatte ved fabrikken. Roboten erstatter imidlertid ikke de ansatte, men sparer i stedet hele 40 timers arbeid hver dag som de ansatte kan bruke på mer komplekse oppgaver.
Roboten er utstyrt med et automatisert hyllesystem med 17 rom som er lagd for å frakte materialer av ulik størrelse og vekt.For å unngå feil er både åpning og lukking av rommene automatisert slik at de ansatte bare får tilgang til de delene som er tiltenkt dem.
- Den har vært testet i nesten ett år nå, og har fungert prikkfritt så langt. Survival har blitt et verdifullt team-medlem. Forhåpentligvis kan vi nå også sette denne type roboter inn som heltidsansatte ved flere av våre europeiske bilfabrikker, sier García Magraner.